Valkiria Network

Terminal Główny Militarnej Sieci Valkiria to miejsce gdzie znajdziesz najnowsze informacje ze świata ogólnie rozumianej rozrywki, fantastyki i gier wideo. Poznaj nową... Lepszą Rzeczywistość! Chcesz wiedzieć więcej?

Slaider 01

Federacja V-Sieci

Valkiria Network skupia wiele stron tematycznych o różnorodnej tematyce, w tym: grach wideo, technologii, historii, literaturze i fantastyce. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 02

Dołącz do V-Sieci

Zarejestruj się w Valkiria Network! Przeglądaj i komentuj publikacje, dołącz do V-Game, zostań współpracownikiem lub redaktorem MSV. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 03

Zagraj w V-Game

Każdy użytkownik MSV w swoim profilu znajdzie zaimplementowaną grę przeglądarkową w klimacie V-Sieci. Załóż mundur i ruszaj na misję. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 04

Holy Potatoes!

Nasze bohaterki to ziemniaki, a cała galaktyka to jeden wielki warzywny targ. Dobry humor, kosmos, walka, dobra fabuła, to właśnie Holy Potatoes! We're in Space?!

Slider 05

Torment: Tides of Numenera

Mógłbym pisać długo o Torment, szczegółowo opisując jego fenomenalnie rozbudowany świat, przyrodę, postaci, czy fabułę, ale po co, skoro Wy sami możecie tego doświadczyć.

Slider 06

Legendarne Auta PRL

Zobacz zapowiedź nowej serii kolekcjonerskiej "Auta PRL" z klocków COBI. Wyjątkowe modele w skali 1:35 to idealny prezent dla każdego fana motoryzacji!

Slider 07

Necropolis: Brutal Edition

Ta gra to totalny, bezgraniczny i nieprzebrany skarbiec FE-NO-ME-NAL-NEJ zabawy, który otwiera się tak naprawdę dopiero w grze wieloosobowej.

Slider 08
Świat Mroku - recenzja
21-12-2007, 23:30 | 8397 x przeczytano | Micronus
Mhroook

Świat Mroku został stworzony na przełomie lat 80 i 90-tych XX wieku przez Marka Rein·Hagena. Tajemnicze i pełne śmiertelnie niebezpiecznych istot uniwersum służyć miało za fundament serii gier fabularnych o istotach nadnaturalnych, choć nie tylko. Z powodzeniem setting wykorzystywano w literaturze fantastycznej oraz w rozrywce komputerowej (Vampire the Masquerade: Redemption oraz VtM: Bloodlines). Stary WoD (World of Darkness) miał się całkiem dobrze do 2004 r., kiedy to wydawnictwo White Wolf zdecydowało się na niezwykle odważne posunięcie - ekipa Białego Wilka wydała podręcznik podstawowy do zupełnie nowej edycji Świata Mroku. Co lepsze, nie był to sourcebook przeznaczony dla konkretnej "rasy" nadnaturali (jak to miało pierwotnie miejsce), a autonomiczne kompendium wiedzy o realiach settingu wraz z kompletnym silnikiem gry, na którym bazują pozostałe serie wydawnicze nWoDa. Na chwilę obecną nowy ŚM tworzą: World of Darkness, tzw. czarna linia poświęcona uniwersum ogólnie; Vampire: the Requiem, Werewolf: the Forsaken, Mage: The Awakening, Promethean: the Created oraz Changeling: the Lost.

W Polsce nowy WoD nie spotkał się z hurraoptymistycznym przyjęciem. Liczba fanów jak i przeciwników edycji A.D. 2004 pod względem ideowym wydawała się wyważona, jednakże, jak na nadwiślańskie warunki, na niekorzyść odświeżonego Świata Mroku przemawiał fakt braku polskiego wydania oraz cena anglojęzycznych podręczników, wynosząca ok. 100-120 zł za egzemplarz. Taki stan rzeczy utrzymywał się do grudnia bieżącego roku, kiedy to warszawskie wydawnictwo ISA rozpoczęło dystrybucję polskiego tłumaczenia podręcznika źródłowego do nWoDa. A to dopiero początek, gdyż niebawem ukażą się "podstawki" najpopularniejszych serii dla nadnaturalnych istot, jak i dodatki do czarnej linii!

 Flesh, Fleeeesh, Fleeeeeeeesh... 

Świat Mroku to uniwersum bardzo podobne do naszej rzeczywistości, tyle że nieco bardziej niebezpieczne. Maczające palce w polityce wampirze klany i ich cicha wojna, berserkerski skowyt ogarniętego szałem wilkołaka podczas pełni, nieudane czary-mary maga i największe wieże świata, grzebiące pod swoimi gruzami tysiące istnień, brutalne mordy bezdomnych zamieszkujących kanały i pozbawianie ofiar serc - tego można spodziewać się w World of Darkness. Od Narratora i graczy zależy, czy będą bawić się w siekankę z zombiakami, poszukiwania potwora, zamieszkującego jezioro, czy odkrywanie drugiego dna pozornie zwyczajnych wydarzeń. Realia Świata Mroku pozwalają na odgrywanie przygód rodem z Archiwum X, Zewu Cthulhu czy serialu Supernaturals i wielu innych. Do wyboru do koloru, w każdym wypadku natomiast gracz w zderzeniu z nieznanym jest tylko marnym człowiekiem, "wirującym pyłkiem tego świata".

Przygarnij kropka 

Postacie Świata Mroku opisane są przy pomocy różnorakich współczynników. Podstawowe znaczenie mają Atrybuty, określające wrodzone zdolności bohatera. Są one podzielone na klasy: Społeczne, Fizyczne i Umysłowe, wśród nich znajdują się takie cechy jak Siła, Czujność czy Prezencja. Mechanika jest tak pomyślana, że należy zdecydować, która grupa otrzyma najwięcej punktów (kropek) do podziału. Podobnie jest z Umiejętnościami - ich poziom powinien odzwierciedlać wyszkolenie i treningi postaci. Te również podzielone są na klasy, analogicznie do Atrybutów. Bonusowo wybiera się 3 Specjalizacje, które dodają +1 do puli kości przy wykonywaniu konkretnej, powiązanej z nią akcji. Dodatkowo śmiertelnika określają cechy poboczne, tj. Obrona, Zdrowie, Inicjatywa, Moralność, Rozmiar, Szybkość, Siła Woli. Dla urozmaicenia rozgrywki i urealnienia osobowości bohatera należy wybrać Cnoty i Skazy, a postępowanie zgodnie z nimi pozwala na odzyskiwanie punktów Siły Woli. W finale wykupujemy Atuty - zdolności specjalne, pozwalające na jeszcze większe zindywidualizowanie postaci. Przykładem takiej "sztuczki" jest wyczuwanie nadnaturalnego czy oburęczność.

Turlanie 

W nWoDzie posługujemy się kośćmi dziesięciościennymi (k10/d10). Przed wykonaniem akcji należy ustalić pulę kostek, jaka przysługuje naszej postaci. Składa się na nią - wartość Atrybutu, powiązanej z zadaniem Umiejętności, modyfikator od używanego ekwipunku i ewentualne utrudnienia narzucone przez Narratora. Za sukces uważane jest wyrzucenie wartości 8, 9, 10 - przy czym dziesiątka jest szczęśliwa i kostkę przerzuca się jeszcze raz z nadzieją osiągnięcia kolejnego sukcesu. Jeśli modyfikatory sprawią, ze pula spadnie do 0, można spróbować rzutu szansy, ale sukcesem wtedy jest tylko wyrzucenie „dyszki”, jeśli natomiast wypadnie 1 - następuje dramatyczna porażka, a Narrator może zafundować nieszczęśnikowi zły dotyk. Ot, cała filozofia. Do tego dochodzą oczywiście zasady walki bronią dystansową i wręcz, akcje złożone i przeciwstawne i wiele innych, ale o tym musicie poczytać w podręczniku.

Wydanie i zawartość

Podręcznik wydany jest rewelacyjnie. Jedyne, czym ustępuje amerykańskiemu odpowiednikowi to papier, który wydaje się być nieco cieńszy. Ponad 220 stron tekstu zamkniętych jest w twardej, okraszonej ładnymi grafikami oprawie. W środku zaś znajdziemy trochę klimatycznych opowiadanek, całą masę rewelacyjnych (i kilka ciut gorszej jakości) artworków oraz bardzo dobry silnik gry. Po prostu, jest tu wszystko, czego potrzeba do zanurzenia się w Świat Mroku. Mimo braku kolorowych ilustracji całość prezentuje się wyśmienicie, a książka wykonana jest naprawdę estetycznie. Samo tłumaczenie zaś jest bardzo dobre, a „kFiatków” ze świecą szukać.

Dobre, bo polskie, czyli plusy dodatnie i ujemne

Po pierwsze: największym plusem polskiej edycji nowego Świata Mroku jest to, że... jest. Translacja na język polski zdecydowanie zwiększyła dostępność produktu i z pewnością trafi on do szerszego grona odbiorców.

Po drugie: koszt zakupu i jakość książki - ISA zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie wypuszczając podręcznik o jakości bardzo zbliżonej do wydania amerykańskiego (kwestia innego gatunku papieru) w cenie dwukrotnie niższej – 49.90 PLN (a w przedsprzedaży jeszcze taniej) to naprawdę skromna kwota, biorąc pod uwagę wykonanie, nakład środków i czasu poświęconego na tłumaczenie.

Po trzecie: poziom merytoryczny translacji oraz udział społeczności fanowskiej w tym procesie - za opracowanie tłumaczenia odpowiada dość znana w wodziarskim fandomie persona, jaką jest Bartosz "KastorKrieg a.k.a. Bóbr Wojny" Chilicki. Bardzo dobre umiejętności lingwistyczne i dogłębna znajomość Świata Mroku pozwalają na stwierdzenie, że to właściwa osoba we właściwej roli. Fani nWoDa mieli natomiast możliwość wpływania na kształt tłumaczenia za pośrednictwem podforum sewisu Poltergeist.

Po czwarte: serwis społeczności - w związku z premierą polskiego wydania nWoDa, KastorKrieg wraz z ekipą zapaleńców uruchomił witrynę Oneiros.pl. Stronka już na starcie oferowała ładną kapkę materiałów (póki co, stale zapełnia się nowymi) i przejrzyste forum. Może to „kłit małketindody”, a nawet jeśli tak, to chciałbym żeby wszystkie systemy fabularne w Polsce wychodziły z takim przytupem.

Przyszła kolej na plusik ujemny: ISA zaliczyła obsuwę z premierą podręcznika. Początkowy termin wysyłki przewidziany był na drugą połowę listopada, ostatecznie pierwsi szczęśliwcy dostali tomiszcza z końcem pierwszego tygodnia grudnia, zdecydowana większość zaś, otrzymała swoje cacka nieco później. Opóźnienie rzecz (nie)ludzka, ale wydawnictwo nie raczyło nawet poinformować o potknięciu, a info rozniosło się kanałami mniej oficjalnymi. Nu nu nu!

Na koniec pojawia się pytanko, czy warto zakupić podręcznik? Moim zdaniem zdecydowanie tak, choćby ze względu na cenę/jakość wydania, bardzo dużo ładnych grafik i fajnych opowiadanek świetnie wprowadzających w realia Świata Mroku oraz dobry silnik gry. Osoby olewające zupełnie mechanikę i chcące grać od razu nadnaturalami, a które nie dysponują nadmiarem gotówki, mogą sobie odpuścić i zakupić sourcebook dla swojego "gatunku" i jakoś sobie poradzą. Dla mnie jednak to opłacalna inwestycja, a frajda z grania śmiertelnikami jest olbrzymia.

 
Autor: Piotr „Micronus” Osiak
Redakcja: Marcin „Sharn” Byrski


Świat Mroku



Informacje dodatkowe:
 
Wydawca  
 Isa
Premiera  
 Listopad 2007
Cena  
49.90 PLN
 

Ocena:
 
Ogólna
95%
 
Ocena końcowa: 95%
 

 


 
08-02-2008, 00:22 | plugav | Komentarzy w sumie: 4
1) "autonomiczne kompendium wiedzy o realiach settingu" - czy naprawdę? w moim odczuciu: opis mechaniki + mnóstwo krótkich opowiadanek. "realiów" nie stwierdzono.

2) "brutalne mordy bezdomnych" - no sam przyznasz...


 
22-12-2007, 14:56 | Brat_Draconius | Komentarzy w sumie: 58
przebiłeś speedem armanda :P Ja może też napiszę reckę. Tylko uporam się z planami d20kowymi najpierw.


Skomentuj:
Nie posiadasz uprawnień by dodawać komentarze.