Valkiria Network

Terminal Główny Militarnej Sieci Valkiria to miejsce gdzie znajdziesz najnowsze informacje ze świata ogólnie rozumianej rozrywki, fantastyki i gier wideo. Poznaj nową... Lepszą Rzeczywistość! Chcesz wiedzieć więcej?

Slaider 01

Federacja V-Sieci

Valkiria Network skupia wiele stron tematycznych o różnorodnej tematyce, w tym: grach wideo, technologii, historii, literaturze i fantastyce. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 02

Dołącz do V-Sieci

Zarejestruj się w Valkiria Network! Przeglądaj i komentuj publikacje, dołącz do V-Game, zostań współpracownikiem lub redaktorem MSV. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 03

Zagraj w V-Game

Każdy użytkownik MSV w swoim profilu znajdzie zaimplementowaną grę przeglądarkową w klimacie V-Sieci. Załóż mundur i ruszaj na misję. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 04

Holy Potatoes!

Nasze bohaterki to ziemniaki, a cała galaktyka to jeden wielki warzywny targ. Dobry humor, kosmos, walka, dobra fabuła, to właśnie Holy Potatoes! We're in Space?!

Slider 05

Torment: Tides of Numenera

Mógłbym pisać długo o Torment, szczegółowo opisując jego fenomenalnie rozbudowany świat, przyrodę, postaci, czy fabułę, ale po co, skoro Wy sami możecie tego doświadczyć.

Slider 06

Legendarne Auta PRL

Zobacz zapowiedź nowej serii kolekcjonerskiej "Auta PRL" z klocków COBI. Wyjątkowe modele w skali 1:35 to idealny prezent dla każdego fana motoryzacji!

Slider 07

Necropolis: Brutal Edition

Ta gra to totalny, bezgraniczny i nieprzebrany skarbiec FE-NO-ME-NAL-NEJ zabawy, który otwiera się tak naprawdę dopiero w grze wieloosobowej.

Slider 08
Dzikie Pola: Pan Brat, czyli szlachcica sarmackiego opisanie - recenzja
10-05-2010, 09:40 | 7931 x przeczytano | Hipiss

Powiedzmy to sobie szczerze: Dzikie Pola to fajny i martwy system. Taki uśmiechnięty trupek, który jest przez wszystkich lubiany. Ważne jest to, że owa trupkowatość nie skutkuje mało przyjemnym smrodkiem rozkładu. Chodzi o to, że system ten – jako jeden z nielicznych – nie potrzebuje żadnych suplementów i innych pierdół, na których autorzy gry mogliby zbijać kokosy, eksploatując portfele fanów. Tym lepiej, że sami twórcy zdają sobie z tego sprawę, mówiąc o tym już we wstępie do omawianego przeze mnie dodatku. Pojawienie się Pana Brata po pięciu latach od wydania Dzikich Pól to dość nietypowe wydarzenie. Nietypowe i przyjemne.

Co znajdziemy w środku? Pan Brat to przede wszystkim suplement, dzięki któremu szybko możemy zacząć grę. Opisano w nim 24 typy szlacheckie. Prócz opisu, początkujący znajdą tu garść porad o odgrywaniu danego typu (bardzo przydatne), a także kilka cytatów (jeśli ciężko samemu po staropolsku coś wydukać). Każdy typ ma również gotowego szlachcica do wykorzystania. Wystarczy zrobić ksero jednej strony i dać graczowi, aby mógł przystąpić do gry. Szkoda, że autorzy nie zaserwowali nam typów niewieścich. Niektórzy zapewne chcieliby zachęcić swoje panny do gry w Dzikie Pola, ale Pan Brat im w tym nie pomoże. Pan Starosta może też wykorzystać powciskane pomysły na przygody, które jednak samemu trzeba rozwinąć. Na koniec mamy okazję przeczytać trzy traktaty pana Mochockiego. Można znaleźć je również na oficjalnej stronie Dzikich Pól, zatem kto niekoniecznie zamierza kupić Pana Brata, nie będzie pokrzywdzony. Z drugiej jednak strony smutno trochę, że wszystko to już było.

Pan Brat to mała książeczka, licząca zaledwie 72 strony. Jej atutem jest twarda okładka, dzięki której dodatek może służyć jako podstawka do krojenia chleba, można też na niej postawić kubek z kawą. Niesfornych graczy można zdzielić nią po głowie bez ryzyka wystąpienia poważniejszych obrażeń. W środku, prócz treści, powinno znaleźć się kilka kolorowych (w sensie, że żółtych) kart postaci – o wiele lepszych od tych z podręcznika głównego, które ewidentnie wskazywały na lenistwo autorów (aż trzeba było prowadzić na konwentach prelekcje o robieniu klimatycznej karty postaci ze zwykłej tabeli wykonanej w Wordzie). W środku natomiast znajduje się mnóstwo grafik. Wszystkie widzieliśmy już w podręczniku podstawowym… Domyślam się, że łatwo było zaoszczędzić na grafikach, ale fakt ten sprawia, że odgrzany kotlet nawet nie sili się na udawanie świeżego. Szkoda.

Krótka piłka: dla kogo jest Pan Brat? Odpowiedzi mam trzy: dla true fanów; dla tych, którzy chcieliby zostać true fanami, ale nie wiedzą jak i dla znajomych. Prawdziwi fani, którzy kochają Dzikie Pola, niewiele znajdą tu nowego. Doświadczenie w grze i oczytanie zdecydowanie wystarczą do tworzenia fajnych i realistycznych postaci. Początkujący szlachcice, owszem, mogą oprzeć się na dodatku i zdecydowanie łatwiej będzie im wkroczyć w sarmackie klimaty. Jeśli chodzi o znajomych… no tak, chyba łatwo zorientować się, że część postaci opisanych w dodatku oparta jest na autentycznych historiach (głównie pijackich) i ludziach, którzy mieli okazję tworzyć z autorami gry jedną kompanię w czasie licznych pijatyk.

Podsumowując tą krótką recenzję, należy postawić sobie pytanie, czy w ogóle warto poświęcać 30 zł na tak niewiele materiału? Dzikie Pola mają wielu fanów, którzy bez gadania zaopatrzą się w dodatek tylko dlatego, bo lubią tę grę, bez względu na to, czy Pan Brat im się przyda, czy też nie. Zaznaczę jednak, że pojawienie się dodatku do Dzikich Pól jest czymś w rodzaju ewenementu, jest smaczkiem dla kolekcjonerów. Wydawnictwo Max Pro z pewnością długo każe nam czekać na kolejny suplement.

 
Autor: Kornel „Hipiss” Bielawski
Redakcja: Marcin „Sharn” Byrski

Dziękujemy wydawnictwu Max Pro za udostępnienie egzemplarza do recenzji.


Dzikie Pola: Pan Brat, czyli szlachcica sarmackiego opisanie




Tytuł: Dzikie Pola: Pan Brat, czyli szlachcica sarmackiego opisanie
Autorzy: Artur Machlowski i Michał Mochocki
Liczba stron: 72
Oprawa: twarda
Dodatki: 4 kolorowe, dwustronne karty postaci
ISBN: 83-921767-2-3

Informacje dodatkowe:
 
Wydawca  
Premiera  
 Kwiecień 2009
Cena  
29.90 PLN
 

Ocena:
 
Ogólna
85%
 
Ocena końcowa: 85%
 

 


 
26-04-2011, 10:56 | Shinjo | Komentarzy w sumie: 8
taa ARTUT "mam plan" i zapewne ziści się "niebawem" powodzenia :]


 
10-05-2010, 09:47 | ARTUT | Komentarzy w sumie: 4706
Pomysł na dodatek był właśnie taki, żeby typów niewieścich i pludrackich w nim nie było. Mam plan i chciałbym, żeby one trafiły do kolejnego suplementu.


Skomentuj:
Nie posiadasz uprawnień by dodawać komentarze.

  • Warning: Smarty error: unable to read resource: "rpg/intercom_main.tpl" in /home/mainterm/www/class/tpl/Smarty.class.php on line 1088

    Warning: Smarty error: unable to read resource: "rpg/intercom_main.tpl" in /home/mainterm/www/class/tpl/Smarty.class.php on line 1088
   $$5#3... transmisja przerwana...