Valkiria Network

Terminal Główny Militarnej Sieci Valkiria to miejsce gdzie znajdziesz najnowsze informacje ze świata ogólnie rozumianej rozrywki, fantastyki i gier wideo. Poznaj nową... Lepszą Rzeczywistość! Chcesz wiedzieć więcej?

Slaider 01

Federacja V-Sieci

Valkiria Network skupia wiele stron tematycznych o różnorodnej tematyce, w tym: grach wideo, technologii, historii, literaturze i fantastyce. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 02

Dołącz do V-Sieci

Zarejestruj się w Valkiria Network! Przeglądaj i komentuj publikacje, dołącz do V-Game, zostań współpracownikiem lub redaktorem MSV. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 03

Zagraj w V-Game

Każdy użytkownik MSV w swoim profilu znajdzie zaimplementowaną grę przeglądarkową w klimacie V-Sieci. Załóż mundur i ruszaj na misję. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 04

Holy Potatoes!

Nasze bohaterki to ziemniaki, a cała galaktyka to jeden wielki warzywny targ. Dobry humor, kosmos, walka, dobra fabuła, to właśnie Holy Potatoes! We're in Space?!

Slider 05

Torment: Tides of Numenera

Mógłbym pisać długo o Torment, szczegółowo opisując jego fenomenalnie rozbudowany świat, przyrodę, postaci, czy fabułę, ale po co, skoro Wy sami możecie tego doświadczyć.

Slider 06

Legendarne Auta PRL

Zobacz zapowiedź nowej serii kolekcjonerskiej "Auta PRL" z klocków COBI. Wyjątkowe modele w skali 1:35 to idealny prezent dla każdego fana motoryzacji!

Slider 07

Necropolis: Brutal Edition

Ta gra to totalny, bezgraniczny i nieprzebrany skarbiec FE-NO-ME-NAL-NEJ zabawy, który otwiera się tak naprawdę dopiero w grze wieloosobowej.

Slider 08
Babel 13 - recenzja
10-01-2009, 22:06 | 4925 x przeczytano | Narmo

Czym jest Neuroshima HEX, chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć. Planszówka ta ma już ugruntowaną pozycję w naszym kraju i spore grono fanów. Podstawowe zasady też są wszystkim znane, więc nie będę się nad nimi rozwodzić. Ale wreszcie, po wielu spekulacjach i długim czekaniu pojawił się Babel 13.

Czekałam na ten dodatek od momentu, gdy kupiłam HEXa. Bardzo mnie ciekawiło, co takiego Moracz tym razem wymyślił. Opakowanie jest spore (czego nie oczekiwałam), ale solidne. Znajdziemy w nim dwie nowe armie, nowe żetony natychmiastowe, żetony podłoża, znaczniki premii i urozmaicenie planszy w postaci terenów. Żetony wydają się pancerne i bez problemu wyłuskałam je z wypraski. Pod względem wykonania nie mam nic do zarzucenia dodatkowi. Jedyne, czego mi brak, to okładki w instrukcji (no, ale nie można mieć wszystkiego). Po tychże pierwszych dobrych wrażeniach ochoczo zabrałam się do lektury instrukcji.

Po przeczytaniu opisów armii Nowego Jorku i Neodżunglii pojawiły się po raz pierwszy mieszane uczucia. Obie talie wydały mi się przekombinowane. Żetony podłoża, nowe ikony na żetonach planszy i macierz w Neodżunglii wprawiły mnie w zakłopotanie. Jednak, co tam moje mieszane uczucia – wszystko najlepiej wychodzi w praniu, a w tym wypadku podczas gry. A rozegrałam (może nie aż tak, jak bym chciała ;P) zarówno jak obie armie wypadają przeciwko sobie, ale również jak wypadają w starciu ze starymi taliami znanymi z podstawki.

Po pierwszych wrażeniach przekombinowania i nierówności szans w porównaniu do starych armii, zostałam mile zaskoczona. Obie talie są dobrze wyważone i nie dają przewagi, pomimo nowych zasad. Dla przybliżenia armii zawartych w dodatku porównam je do tych zawartych w podstawce.

Nowy Jork według mojego oka i wyczucia plasuje się jako swego rodzaju połączenie Molocha i Borgo (może nie dosłownie, ale pod względem stylu gry). Jest to dosyć pancerna armia, którą trudno zablokować czy roznieść (przynajmniej przy tym stylu grania, jaki preferuję ja i moi współgracze). Żetony takie jak Shotgun i Wyrzutnia rakiet w moim odczuciu mówią dużo o tejże pancerności, a przynajmniej śmiertelności wśród wrogów NJ.

Neodżungla natomiast w moim odczuciu plasuje się gdzieś pomiędzy Posterunkiem a Doomsday Machine (może nie pod względem złożenia talii, ale pod względem kombinowania). Dużą siłą roślinek jest możliwość tworzenia Macierzy, która odpowiednio rozrośnięta staje się naprawdę groźna. Ale trzeba też bardzo uważać, żeby nie pozwolić odciąć się od sztabu.

Przyszła teraz kolej na dodatkowe tereny i kampanię zamieszczoną w dodatku. Jeżeli chodzi o tereny, to mam tylko jedno zastrzeżenie. Otóż nie pasują do pierwszego wydania HEXa, nad czym szczerze ubolewam ;(. Wielka szkoda, że Portal nie dał możliwości np. ściągnięcia sobie planszy z drugiej edycji. Oczywiście dla chcącego nie ma nic trudnego i ta lekka niedogodność nie psuje radości z rozgrywki (pomimo że połączenie starej planszy i terenów super nie wygląda). Co do właściwości kolejnych kawałków planszy – wprowadzają one bardzo ciekawe urozmaicenie oraz pozwolą na tworzenie własnych kampanii, od których pewnie się teraz zaroi w sieci :).

Kampanie… Właśnie! Kampania Babel 13 załączona do dodatku pokazuje zarówno możliwości obu armii, jak i terenów. Walka jest nierówna i już w pierwszym scenariuszu dużą przewagę ma Neodżungla. Grający Nowym Jorkiem musi się sporo namęczyć, żeby wygrać (chociaż w naszym przypadku w pierwszym scenariuszu przy obu rozegraniach obyło się bez obrażeń ;P). Pomimo że przez ostatnie dwa scenariusze mój NJ dostał zaledwie 1 obrażenie, to i tak przegrałam.

Podsumowując – Babel 13 w bardzo fajny sposób rozszerza i urozmaica rozgrywkę. Polecam szczególnie tym, którym ograły się już podstawowe armie i chcą nowych możliwości. Ciekawa jestem, co pojawi się w kolejnym rozszerzeniu…








 
Autorka: Anna „Narmo” Owarzany
Redakcja: Marcin „Sharn” Byrski
 

Dziękujemy wydawnictwu Portal za udostępnienie darmowego egzemplarza do recenzji.

Tytuł: Neuroshima HEX: Babel13
Autor: Michał Oracz

Informacje dodatkowe:
 
Wydawca  
Premiera  
 Grudzień 2008
Cena  
65.00 PLN
 

Ocena:
 
Ogólna
85%
 
Ocena końcowa: 85%
 

 
Skomentuj:
Nie posiadasz uprawnień by dodawać komentarze.